Arkitektur– den kreativa byggnadsformen

Last modified date

Arkitektur står för allt mänskligt byggande av fysiska miljöer och är en byggnadskonst som har använts länge genom vår världsliga historia. Tack vare arkitektur finns det välbyggda strukturer, bostäder och byggnader som har en stor betydelse för ett välfungerande samhälle.

Arkitekturen i Sverige och historiska skapelser

Inom arkitektur och dess skapande konst, speglar designade byggnader en känsla och som kan uppfattas olika beroende på betraktaren. I Sverige har vi många kända byggnader med en fantastisk arkitektur som lämnat avtryck på vår historia. Den mest kända byggnaden i Sverige är Stockholms stadshus med sitt ståtliga torn och tre kronor på toppen. Stockholms stadshus skapades av Sveriges dåtida främste arkitekt Ragnar Östberg. Ragnar var professor i arkitektur och konstnär och gick på Konsthögskolan och Stockholms arkitektskola år 1922-1932.

Stadshuset byggdes mellan 1911-1923 och fyller viktiga funktioner med evenemang som den årliga Nobelfesten, julkonserter, borgerliga bröllop och andra stora evenemang. Andra betydelsefulla byggnader i huvudstaden Stockholm är bland annat Kungliga Dramaten, Stockholms stadsbibliotek, Kungliga slottet, Riddarhuset samt en mängd unika museer. Museer är en stor del av vår historia och har ofta unika utseenden. Nordiska museet i Stockholm blev 2019 utsett till Stockholms vackraste byggnad. I övriga Sverige kan vi finna äldre, vackra byggnader som Lunds domkyrka, Malmö stadsbibliotek eller de gamla Kronhusbodarna i Göteborg. I moderna tider använder vi oss ofta av byggfirmor och har man ett byggföretag kan man ibland behöva hjälp att vinna kunder. Då kan man med fördel få hjälp med unika tjänster genom Built.se dit man som företag kan ansluta sig för att få fler kunder.

Moderna kända byggnader

Inom Sverige har vi inte bara äldre byggnader med viktiga funktioner. Det finns även en mängd moderna byggnader som fyller viktiga funktioner med unik design. En av de mest uppseendeväckande byggnadsprojekten är Turning Torso som ligger i Malmö och räknas som Skandinaviens högsta skyskrapa. Turning Torso är ett 190 meter högt bostadshus och består av 54 våningar. Designen är karakteristisk med sitt vridna utseende och unika futuristiska design. Bostadshuset är ritat av arkitekten Santiago Calatrava och ägs av HSB Malmö. I Stockholm finner vi bland annat Globen som 1989 var ett byggprojekt ritat av arkitekterna Svante Berg, Lars Vretblad och Esbjörn Adamson via Berg Arkitektkontor AB. Byggnadskonst i modern tid är även en stil och modern arkitektur är kreativa uttryck av form och färg samt innovativa lösningar som är menade att synas.

Ofta består modern arkitektur av material som glas, stål, asymmetriska mönster och man eftersträvar hållbarhet och inspiration för en hållbar miljö. I moderna byggnadsprojekt skapar man genomtänkta lösningar för energieffektiva alternativ, ofta med mycket ljusinsläpp genom stora fönster. När man har naturligt ljusinsläpp minskar man energiåtgången och många moderna byggnader har solpaneler som energisparande alternativ. Framtiden har många spännande lösningar inom arkitektur och genom att gammalt möter nytt, får vi vackra kontraster av byggnader som formar vårt samhälle.

kalle