Gunnar Asplund

Last modified date

En känd arkitekt från Sverige är Gunnar Asplund, han är dock inte bara känd nationellt utan även på en internationell nivå. Asplunds verk är vad som hjälpt till att sätta Stockholm på arkitekturens världskarta. Han är en av dem som gjort Stockholm till ett väldigt populärt resmål för alla arkitekturintresserade.

Även Asplunds mer blyga verk får många besökare. Ett exempel är hans eget fritidshus dit turister ofta kom och knackade på. Under en viss tid bodde Charlotta Hagerud i fritidshuset, då hennes farmor var gift med Gunnar Asplund. Hon visade huset bland annat för Berry Bergdoll, en man från Museum of Modern Art i New York.

Men trots besökare hos Asplunds mindre kända verk är det betydligt fler som besöker de mer kända verken.

Om Gunnar Asplund

Gunnar Asplund föddes på mitten av 1880-talet i Stockholm. Han tog sin arkitektexamen år 1909 vid Tekniska skolan och därefter ingick han i en utbildning vid Konstakademien. Men precis som många andra från Asplunds generation ansåg han att den här utbildningen var förlegad. Därför sökte han sig istället till en privat skola, Klara skola, som var ledd av stora arkitekter, till exempel Ivar Tengbom, Carl Bergsten och Carl Westman.

ivadmin